BLOG
PR branży spożywczej -jak przepisy kulinarne mogą zwiększyć sprzedaż produktów?
W czasie pandemii Polacy chętniej eksperymentowali w kuchni, sięgali po nowe składniki i szukali przepisów, częściej tez gotowali w domu od podstaw. Mówi o tym badanie „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020”, przeprowadzonego przez MRW, na zlecenie firmy Upfield. Jeśli więc marki myślą o PR branży spożywczej i zastanawiają się czy przepisy kulinarne to przeżytek, odpowiedź brzmi – ma! Bo przepis kulinarny to ponadczasowy i angażujący content o sporym potencjale sprzedażowym. Pod warunkiem, że jest dobrze przygotowany i wykorzystany we właściwych kanałach.

Lekkostrawny przepis na food marketing
Dla marek spożywczych przepis kulinarny to prosta droga, aby konsument „wyciągnął” produkt z pudełka, jeszcze zanim dokona zakupu. Konsument bowiem lubi widzieć efekt jaki osiągnie dzięki danemu produktowi, a nie zawsze w nawet najbardziej atrakcyjnym opakowaniu, potrafi dostrzec jego potencjał. W przypadku produktów z sektora FMCG, gdzie konkurencja na sklepowej półce jest duża, ma niebagatelne znaczenie. Przepis nietrudno jest też ulokować w interesującym kontekście, a nawet nadać mu walory edukacyjne (np. poprzez kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, motywowanie konsumenta do poszerzania swoich umiejętności kulinarnych, poznawania kuchni innych krajów). To z kolei w dłuższej perspektywie przyczyni się do budowania wizerunku producenta jako eksperta. Przepis kulinarny nie powinien być bardzo skomplikowany, by lokowany produkt nie zaginął w gąszczu innych składników. Towarzyszący mu materiał wizualny (niezależnie od tego czy mówimy o fotografii czy materiale video) musi być profesjonalnie przygotowany i prezentować potrawę w sposób apetyczny, ale i dostępny, by konsument wiedział, że z wykorzystaniem danego produktu, osiągnie podobny efekt. Dobrze też jeśli za przepisem kulinarnym stoi autorytet – rozpoznawalny szef kuchni, autor bloga kulinarnego, czy gotujący influencer. Mamy gotową bazę przepisów i co dalej? W dobie pandemicznej izolacji społecznej najlepiej skupić się na komunikacji online. Do dyspozycji mamy kilka narzędzi.
Książki kucharskie na miarę cyfrowej rzeczywistości
Jeszcze kilka lat temu komunikacja przepisowa online marek spożywczych sfokusowana była na publikowaniu kulinarnych inspiracji na blogach firmowych. Wiele z tych blogów ewoluowało w cenione i kojarzone z daną marką platformy z przepisami, zawierające setki, a czasem nawet tysiące, skategoryzowanych przepisów, dostępnych dla konsumenta za kilkoma kliknięciami. Ten format komunikacji przepisowej opartej na kulinarnym contencie wykorzystują dziś z powodzeniem nie tylko producenci żywności (Winiary, Bonduelle), ale też sieci handlowe, a nawet producenci wielofunkcyjnych urządzeń kuchennych, czego doskonałym przykładem jest platforma z przepisami Cookidoo, dedykowana urządzeniu Thermomix. Platformy z przepisami zastępują dziś tradycyjne, papierowe książki kucharskie. Warto też zauważyć, że materiały custom publishing w formie książek kucharskich, wydawane przez podmioty związane z branżą spożywczą, stanowią ciekawe uzupełnienie komunikacji przepisowej online w ramach PR branży spożywczej. Czasem są nawet narzędziem starannie zaplanowanej aktywacji konsumenckiej.
Apetyt rośnie w miarę oglądania
Poza blogami kulinarnymi i dedykowanymi platformami z przepisami nieocenioną skarbnicą kulinarnych inspiracji pozostają media społecznościowe. I to one powinny znaleźć się w soczewce marek spożywczych, nie tylko jako kanały prezentowania nowości produktowych, ale także – a może nawet przede wszystkim – jako platforma do edukowania, inspirowania i zrzeszania potencjalnych klientów. Specyfika social mediów i możliwości jakie dają modyfikowane i ulepszane funkcjonalności Facebooka, czy Instagrama czynią przepis kulinarny narzędziem komunikacji niezwykle wielowymiarowym. Można bowiem oczywiście oprzeć komunikację przepisową w social mediach na klasycznych postach okraszonych zdjęciami apetycznych potraw. Warto jednak wykorzystać szerzej moc płynącą z bardziej efemerycznych formatów jak Insta Stories. Ze względu na swoją ograniczoną dostępność i krótkotrwałość, o wiele bardziej angażują odbiorców. Może warto pomyśleć o zaangażowaniu w komunikację przepisową kulinarnego influencera, który stanie się ambasadorem marki spożywczej i w nienachalny sposób zainspiruje potencjalnych obiorców naszego produktu? A może pójść o krok dalej i pozwolić influencerowi przejąć nasz kanał, by w formie popularnych w pandemii live’ów zaprosił do wspólnego gotowania na żywo z naszymi produktami w roli głównej?
Jeżeli poszukujesz kompleksowego rozwiązania dla prezentacji zastosowań kulinarnych swojej marki – zamów bezpłatną konsultację, po której przygotujemy dla Ciebie rozwiązanie w postaci zestawu autorskich przepisów wraz ze spersonalizowanymi dla Twojej marki zdjęciami gotowych potraw.
