BLOG

Nowoczesny PR marek
z branży spożywczej

Marki spożywcze, jako jedne z nielicznych towarzyszą nam w codziennym życiu od samego rana, aż do późnych godzin wieczornych. Rynek wypełniony jest po brzegi produktami, które mają za zadanie spełnić największe wymagania współczesnego konsumenta, który nigdy w historii nie był bardziej świadomy. Komunikacja marek branży spożywczej to jedno z największych wyzwań dla każdego marketingowca – nie tylko ze względu na powyższe, ale również ze względu na odpowiedzialność, jaka ciąży zarówno na marce, jak i na komunikacie.

Ale od czego zacząć? Co powinno być pierwszym krokiem do otwarcia komunikacji z konsumentami, ale również z partnerami biznesowymi? Od strategii! To jedna z najważniejszych kwestii. Należy zaplanować ją jeszcze przed rozpoczęciem dialogu – w mediach klasycznych, społecznościowych oraz własnych. Proces projektowania strategii jest żmudny. Jednak tworząc profesjonalny dokument możemy przygotować się na wiele scenariuszy i zaplanować kolejne kroki w drodze do dotarcia do naszej grupy docelowej

Fot. Sesja kulinarna Sfera Group dla Sawex

Dlaczego każda marka potrzebuje strategii komunikacji?

Spisana strategia komunikacji to precyzyjny dokument, który w dużym uproszczeniu określa co robić, kiedy to robić i jak o tym mówić. Jest w nim również miejsce na kreatywność. Jednak trzymając się planu i realizując zamierzone działania mamy pewność, że komunikat wybrzmi w tym samym tonie do grup tych docelowych. Strategia jest drogowskazem, który pokazuje nam gdzie chcemy zmierzać i jakimi drogami do tego celu dotrzemy. Co ważne, przy jej tworzeniu powinien brać udział zespół złożony z reprezentantów różnych działów firmy. Tylko takie podejście gwarantuje szerokie spojrzenie na sytuację i przyszłość, jaką dzięki strategii marka może osiągnąć.

Sposoby komunikacji marki spożywczej​

PR w branży spożywczej kryje w sobie ogromny potencjał. Gotujemy coraz więcej, chętniej poznajemy nowe smaki, kuchnie świata i nieoczywiste połączenia produktów. To wszystko sprawia, że agencje i działy PR mają duże pole do popisu w kwestii komunikacji marki spożywczej. Wśród możliwych scenariuszy możemy wyróżnić trzy najczęstsze:

  • Nowa marka lub produkt, które potrzebują tzw. launchu, czyli rozpoczęcia komunikacji z różnymi grupami celu. To m.in. konsumenci, partnerzy handlowi oraz kupcy w sieciach handlowych.
  • Nieznana marka – sytuacja, w której marka jest już na rynku, jednak nie zyskała jeszcze rozgłosu i potrzebuje wsparcia.
  • Marka z ugruntowaną pozycją – teoretycznie najprostszy w realizacji scenariusz. Marka jest już znana i potrzeba jedyna stale „podgrzewać” komunikację, aby utrzymać zainteresowanie grupy docelowej.

Food Marketing

Choć powyższe scenariusze są diametralnie różne, to sposobem na efektywną komunikację każdego z nich jest food marketing. Wśród narzędzi wyróżniamy m.in. media relations. Ukierunkowane na zapoznanie konsumenta i kontrahenta z nowością produktową lub przypomnienie o produkcie, który jest już na rynku – zarówno online, jak i offline. Kolejnym narzędziem jest tzw. komunikacja przepisowa, która pozwala, aby konsument „wyciągnął” produkt z pudełka, jeszcze zanim dokona zakupu. Nieodłącznym elementem komunikacji przepisowej jest z kolei fotografia kulinarna. Profesjonalne zdjęcia, która przedstawią produkt w atrakcyjnej formie to najprostsza i najlepsza forma reklamy marki! Połączenie autorskiego przepisu oraz apetycznego zdjęcia, przedstawiającego przygotowany produkt jest niezwykle angażującego odbiorcę oraz pobudzające jego zmysły. Podsumowując – jaki jest cel komunikacji przepisowej? Zainspirować, odwołać się wprost do emocji i pozwolić wyobrazić sobie konsumentom gotowy produkt na stole! A stworzona w ten sposób baza przepisów może w prosty sposób poprowadzić ich przez ofertę firmy. Z przepisów oraz zdjęć stworzymy atrakcyjnego bloga, a estetyczny content wykorzystamy na Instagramie i Facebooku. Przedstawiając autentyczne potrawy przygotowane z produktów marki, możemy stać się dla odbiorców inspiracją podczas cotygodniowych zakupów w sklepie.

Wszędzie dobrze, ale w Internecie najlepiej

Skoro już mowa o social mediach – nie możemy zapomnieć, że nieodzownym elementem sprawnej i efektywnej komunikacji marki spożywczej jest jej stała obecność w sieci. Profil na Facebooku oraz Instagramie posiada już prawie każda marka, jednak nadal pozostają takie, które nie w pełni wykorzystują potencjał drzemiący w mediach społecznościowych. Niestety polityka Meta Platforms, a więc właściciela dwóch najbardziej popularnych portali społecznościowych – Facebooka i Instagrama – doprowadziła do niemal całkowitego „obcięcia” organicznych zasięgów. Obecnie, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, należy wspierać prowadzenie swoich profili płatną reklamą. Nie musimy od razu planować ogromnych wydatków! Początkowy budżet rzędu kilkuset złotych miesięcznie w zupełności wystarczy, aby docierać do ściśle wyznaczonej grupy osób, które są lub mogą być zainteresowane marką.

Influencerzy siłą internetu

Wsparciem komunikacji w mediach społecznościowych jest współpraca z influencerami oraz szefami kuchni. Swoim autorytetem oraz społecznością zbudowaną dookoła swoich profili, będą przepustką do zdobycia tysięcy fanów wśród internautów. To właśnie oni są pierwszym medium, na którym polegają młodzi odbiorcy i dzięki nim dokonują swoich wyborów zakupowych. Social media to nie tylko Facebook i Instagram, czyli komunikacja skierowana do konsumenta.

Nie zapominaj o biznesie

Social media to również zyskujący każdego roku na popularności LinkedIn, a więc platforma przeznaczona dla biznesu. Prowadzenie profilu firmowego na LinkedInie wciąż nie jest czymś oczywistym, jednak coraz więcej marek decyduje się na ten krok. Zasięgi organiczne, które generowane są poprzez reakcje społeczności są znacznie wyższe niż portalach Meta Platforms, dlatego tylko dzięki zaangażowaniu swoich pracowników, możemy dotrzeć z komunikatem do setek osób. LinkedIn to doskonałe miejsce na komunikację do branży, która przedstawi społeczności skupionej wokół sektora spożywczego rozwój firmy oraz pozwoli na nawiązanie kontaktów z kontrahentami i sieciami handlowymi.

Fot. Sesja kulinarna Sfera Group dla marki Halina

Jakie wyzwania czekają na marki spożywcze w świecie marketingu i komunikacji

PR w branży spożywczej rządzi się swoimi prawami oraz… przepisami prawa i regulacjami, które niejako warunkują, co możemy powiedzieć w ramach przekazu skierowanego do odbiorców ostatecznych. Każdy z produktów wprowadzonych na rynek jest odpowiednio przebadany, ma przedstawione w tabeli wartości odżywcze oraz szczegółowy skład. Producenci nie mogą pozwolić sobie na nadużycia, a kreatywne zespoły mogą poruszać się jedynie po ściśle określonych torach. Żaden komunikaty nie może obfitować w deklaracje, „gwiadki” i małe druczki, które nie mają potwierdzenia w badaniach naukowych – w końcu mowa tu o naszym zdrowiu i życiu. Branża spożywcza codziennie musi mierzyć się również z mitami, które narastają na temat oddziaływania produktów na organizm człowieka. Dlatego każdy komunikat powinien być odpowiednio przemyślany i zaplanowany tak, aby nie narażać marki na reakcje, które mogą być prostą drogą do kryzysu wizerunkowego. Ludzki błąd, uproszczenie komunikatu lub zbyt słaby research podczas tworzenia informacji prasowej lub treści posta do mediów społecznościowych  i możemy być pewni, że świadomy konsument zwróci nam uwagę na tę nieścisłość.

Fot. Sesja kulinarna Sfera Group dla marki Britta

Bądź przygotowany na kryzys

Obecnie firmy z branży spożywczej w ogromnej większości przykładają bardzo dużą uwagę do kontroli jakości, badań oraz bezpieczeństwa produkcji. Niestety nawet najlepszym może przydarzyć się sytuacja, która sprawi, że w sieci zagotuje się od informacji na temat naszej marki… i to niestety stawiając ją w niekorzystnym świetle. Mówi się, że kryzysy wybuchają w weekendy, dlatego powinniśmy być przygotowani i gotowi na szybką reakcję. Branża spożywcza, o czym zostało już wspomniane w niniejszym artykule, jest specyficznym środowiskiem, które rządzi się swoimi prawami. Dlatego każdy kryzys, który dotyka tej branży jest delikatny i wymaga wzmożonej uwagi. Komunikację kryzysową oraz zapobiegawczy monitoring mediów warto przekazać profesjonalnym agencjom PR, które dzięki swojemu doświadczeniu oraz umiejętnościom komunikacji mogą w zarodku zażegnać kryzys. Agencje PR zajmujące się komunikacją kryzysową przygotowują rekomendacje odpowiedzi, oficjalne pisma skierowane do grup docelowych oraz planują kolejne działania, które mają na celu wyjaśnienie sytuacji, a tym samym załagodzenie kryzysu, który mógłby niekorzystnie wpłynąć na reputację marki.

Sprawdź naszego LinkedIna

Scroll to Top